7 tips voor iPad gebruik en kinderen met autisme

Gepubliceerd op 28 februari 2021 om 12:20

iPads, smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Thuis en op school komen kinderen er voortdurend mee in aanraking. Vooral voor kinderen met autisme kan de iPad magische aantrekkingskracht hebben. Je kindje er niet mee laten spelen is dan ook vrijwel onmogelijk geworden én onnodig.

 

Waarom is de iPad magisch? 

Er zijn een aantal redenen waarom de iPad zo'n magische aantrekkingskracht heeft voor kinderen met autisme;

  • intuitieve visuele communicatie, duidelijkheid
  • volgt veelal logische patronen
  • je hebt veel controle over wat er gaat gebeuren, voorspelbaarheid
  • multitasken (je hopt van YouTube naar Netflix en terug), zoeken naar extra prikkels 
  • herhaling (geluiden, zinnen, filmpjes terugspoelen...) 

Je kunt van deze 'magie' gebruik maken om je kindje nieuwe vaardigheden te leren of om gewoon even zelfstandig te laten spelen, zodat je ook aan andere dingen toe komt. 

7 tips voor het succesvol gebruiken van de iPad

1. Vooraf - Kies de juiste apps

Loop de app eerst zelf eens door. Wat kan je kindje van de app leren of kan je kindje hier goed mee spelen? Is de app goed te begrijpen en kan je kindje de opdrachten maken? Is er genoeg uitdaging? Zo weet je of je kindje het kan en voorkom je frustratie.

Er zijn ook apps waarbij je de echte wereld koppelt aan de iPad. Voor kinderen met een hyperfocus op de magische iPad kun je zo een leuke koppeling leggen tussen bijvoorbeeld het maken van echte puzzels en mozaieken, het spelen met auto's en tekenen papier en de iPad. Tip: alles van Osmo 

 

2. Vooraf - Valkuilen bij het kiezen van apps     

Wat gebeurt er als je een fout maakt? Sommige geluiden die je dan krijgt zijn zo leuk dat je kindje ze steeds wil blijven herhalen. Schrap zo'n app om te voorkomen dat je gillend het huis uit rent. 

Bij veel gratis apps komt er reclame tussendoor wat kan zorgen voor frustratie bij je kindje of op het aanklikken van dingen die je liever niet wilt download of aanschaffen. 

Is de taal in te stellen? Vooral voor kinderen met een taalachterstand is het goed om alleen Nederlandstalige apps te kiezen. 

 

3. Vooraf - Motoriek

Kan je kindje de opdracht op de iPad motorisch uitvoeren? Sommige apps vragen veel van de fijne motoriek. Er zijn ook apps om de fijne motoriek te oefenen!

 

4. Start - samen

Wanneer je kindje nog geen ervaring heeft met de iPad start je samen met het spelen van de gekozen apps. Heeft jouw kind al ervaring met de iPad, dan kun je mee kijken om te zien of je kind plezier beleeft aan de door jouw gekozen apps en hem daarna zelfstandig laten spelen.

 

5. Hoe lang laat ik mijn kindje op de iPad spelen?

Lang genoeg om er iets van te kunnen leren en er plezier aan te beleven. Maar niet zo lang dat je kindje er in 'verdwijnt'. Dat merk je wanneer je de iPad uit laat zetten. Reageert je kindje geïrriteeerd en staat hij niet meer open voor wat anders, dan is het waarschijnlijk te lang geweest. Volgende keer korter! 

 

6.  Oei, de iPad moet uit!

Maak vooraf een afspraak over wanneer de iPad uit moet. Bijvoorbeeld na 1 filmpje of 5 minuten spelen, 1 spelletje. Maak dit visueel met een tekening, kookwekker of timer, kondig het uitzetten van te voren aan én houd je consequent aan deze afspraak. 

Voor kindjes met een hyperfocus op de iPad kun je de iPad koppelen aan ander speelgoed waardoor ander spel ook leuk gaat worden. Meer over hoe je kunt koppelen lees je in mijn blog Waar begin ik met spel aanleren?

 

7. Maak de iPad veilig

Stel beperkingen in zodat je kindje niet onbeperkt apps kan aankopen, over het web kan surfen, kan uploaden naar TikTok of Facebook zonder toestemming... Een goed artikel met stappenplan voor het kindvriendelijk maken van de iPad lees je hier

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.